Kerst en Oud & Nieuw - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Renske Gillissen - WaarBenJij.nu Kerst en Oud & Nieuw - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Renske Gillissen - WaarBenJij.nu

Kerst en Oud & Nieuw

Blijf op de hoogte en volg Renske

03 Januari 2014 | Australië, Bundaberg

Gelukkig nieuw jaar allemaal! Ik dacht, een nieuw jaar, laat ik er maar weer een update uit gooien.
De afgelopen 2 weken is er niet zo veel gebeurd hier. Na de eerste dag werken (bloemen plukken) was ik een dag vrij, daarna sweet potatoes rapen voor een dagje en sinds daarna pluk ik elke dag passievruchten. Er zijn 2 verschillende soorten, de kleinere soort valt uit de boom wanneer ze rijp zijn. Elke ochtend moeten we die dus oprapen. Er zijn velden van zo'n 50 rijen tot wel 150/200. De paden hebben aan beide kanten bomen, dus je loopt een pad in en moet al het fruit oprapen dat gevallen is in een emmer doen en de emmer leeggooien in een bak op een truck. Als je je pad uitloopt ga je naar het volgende pad, om vervolgens weer naar het volgende pad te gaan. En als je dan eindelijk klaar bent met het veld ga je naar het volgende veld om precies hetzelfde te doen. Sommige paden zijn 30/40 meter lang, maar andere zijn wel bijna 100 meter lang denk ik. De eerste dagen had ik zo'n verschrikkelijke spierpijn in mijn benen en kont van dat bukken. Elke dag als je begint voelt als je dag dat je alles gaat laten vallen en op moet rapen. Je blijft maar bukken. Ook keek ik de eerste dagen als ik een pad inliep hoeveel fruit er lag, daar ben ik maar mee gestopt want daar word je niet blij van. Ook keek ik als ik een pad uitliep, hoeveel rijen ik nog moest, maar daar ben ik ook maar mee opgehouden. Gewoon verstand op nul en dom blijven lopen en rapen. Als we dan klaar zijn met al die velden gaan we naar andere velden om de panama's te plukken. Deze moet je uit de boom halen zodra ze rood zijn. Hier moet je dus zoeken in de boom, daarbij kom je nog wel eens een slang tegen die in de boom zit chillen terwijl je hand erin steekt. Ze zijn gelukkig niet giftig als ze bijten. Maar ze hebben ook lieve beesten hier want ben nu al een paar keer een baby konijntje tegengekomen die ergens onder een takje of naast de boom verscholen zit. Kon het niet laten om die pluizenbolletjes te aaien. SO FLUFFY! Maar werk dus elke dag, de bus vertrekt tussen 5 en 6, ligt eraan voor welke bus ze ons inplannen (kunnen we niet kiezen), beginnen om half 7, en werken tot uiterlijk 2 uur. Als we snel zijn of er is weinig fruit kunnen we soms ook eerder weg. Werk met 2 Engelse jongens en een jongen uit Cyprus, zijn gelukkig gezellige gasten dus dat maakt het werk wel iets relaxter meestal. Het is wel zwaar werk, vooral omdat het zo heet is. 'S ochtends als we beginnen is het al warm, maar zodra de zon begint te branden is het echt snikheet. Werken in +30 graden zuigt echt alle energie uit je. Ben nog nooit zo blij geweest met schaduw en een briesje. Helaas, zijn hier maar weinig wolken. Ben dus toch nog niet zo gewent aan de hitte. Wel, word ik bruin. Helaas, alleen mijn benen, armen en schouders. Doordat je een hoed op hebt (is echt noodzakelijk anders val je neer), word mijn voorhoofd dus niet bruin. Ben dus net een wielrenner met een eeuwige witte 'broek' en witte buik (no offense papa en Daan)
Met Kerst waren we 2 dagen vrij, kon dus mee met de familie van Larissa en Larissa! Met kerstavond ook al bij hun gegeten, geslapen in een 'echt' (TWEEPERSOONS HALLELUJAH) bed, volgende dag cadeautjes uitgepakt. Vooral de kinderen die echt heel veel kregen, maar Santa wist op een of andere manier ook dat ik er was, dus heb ook wat cadeautjes gehad, super leuk! Toen alles uitgepakt was, en de spullen die mee moesten ingepakt, zijn we naar de outback vertrokken om kerst te vieren zoals de echte Australiërs. 1,5 uur rijden naar Mount Perry waar een vriend van de familie woont op een enorm stuk grond in de bergen. Daar waren ook andere vrienden en familie, iedereen was welkom. Hele dag lekker gegeten en gedronken. Af en toe was er even een watergevecht maar voor de rest kan je niet echt veel doen in de hitte. Toen het wat afkoelde tegen de avond hebben we cricket gespeeld. Rare sport, maar was wel leuk! Geslapen in een vouwwagen en was weer heel vroeg wakker dus heb de zon op zien komen, was echt mooi! Heerlijk ontbeten met pannenkoeken, achterop een enorme quad gezeten en over de heuvels en stenen gescheurd wat super vet was! Ze hadden rumballs, geweldige uitvinding, vermalen biscuitjes met chocola en rum gerold in kokos (en nog wat andere ingrediënten maar deze zijn het belangrijkst), dus daar heb ik er een heel stel van gegeten en die moet ik zelf ook maar gaan maken voortaan! Heb dus een heerlijke Kerst gehad, ookal is het toch heel anders in die hitte.
Met oud & nieuw was eerst het plan om naar het strand te gaan, maar ze wilden 's nachts naar het eiland zwemmen (terwijl een gevaarlijke steenvissen zitten) om daar te slapen. Dit zag ik niet zo zitten en de wolken zagen er ook niet heel goed uit dus ben in het hostel gebleven om vuurwerk te gaan kijken 's avonds in de buurt. Was mooi, maar is zo raar dat na 10 minuutjes vuurwerk het gewoon helemaal stil is. Was wel een gezellige avond. En mensen die naar het strand waren kwamen 's ochtends vroeg terug omdat het regende. Was dus een goede keuze om thuis te blijven want ik lag droog in bed! Morgen weer werken voor de komende 25 dagen want 26 januari is Australia Day, dus de eerstvolgende kans op een eventueel vrije dag waarschijnlijk. Maar duurt nog zo lang, en dan zit mijn tijd in Bundaberg er alweer bijna op want dan moet ik gaan plannen hoe en vanaf waar ik naar Nieuw Zeeland ga. Maar okee, dat duurt nog even, eerst nog paar weken geld verdienen!

  • 03 Januari 2014 - 10:44

    Ans :

    Hay weer veel meegemaakt!!! Zwaar dat werken denk ik maar je houd wel strakke pootjes en billen

  • 03 Januari 2014 - 15:43

    Caroline Nuijten:

    Wat een leuk verhaal weer lieverd! Ik ben heel blij dat je het de feestdagen leuk hebt gehad, een heel andere kerst dan thuis maar dat is top om mee te maken. Ik heb je wel gemist maar het idee dat jij onvergetelijke dagen had maakte veel goed :) Deze maand lekker blijven plukken en rapen dan kan je volgende maand in Nieuw Zeeland doen wat je wilt omdat je spaarpot goed gevuld is. Succes, veel liefs en dikke knuffel xxxxxxxx mama

  • 03 Januari 2014 - 16:52

    Oma Ans:

    Allereerst een gezond en gelukkig 2014 en. Wat een goed reisverslag je maakt echt veel mee we vinden het super knap van je zo ver van huis en volgen je met veel belangstelling
    Lieve groeten

  • 03 Januari 2014 - 17:18

    Daan:

    Australie of Nederland, jongen of meisje, sportief of niet.. Uiteindelijk wil iedereen maar één ding: Streepjes! JAAAAAAA. Als je terug komt krijg je een fiets van me.

  • 05 Januari 2014 - 13:55

    Anouk:

    Heerlijk doe subtiele verwijzing naar ons pap en ons lieftallige collega Daan. De tijd vliegt om. Je komt terugals gespierde dame jij.
    Super dat je de kerst met Larissa en de familie hebt doorgebracht. Hele geruststelling dat je niet alleen was. En wat vverstandig dat je niet naar dat eiland ben gezwommen. Kleine zusjes worden groot en zelfstandig. Je hebt ons straks niet meer nodig, dopt je eigen boontjes.
    Succes met werken en hou vol, voordat je het weet ga je weer op pad.
    Veel kusjes en liefde, je zuster.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Bundaberg

Een taalreis met Activity International

Recente Reisverslagen:

08 September 2014

Oostkust

12 April 2014

The outback

15 Maart 2014

Zuider-eiland

28 Februari 2014

Kia Ora

16 Februari 2014

New Zealand
Renske

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 11113

Voorgaande reizen:

13 November 2006 - 15 Januari 1970

Een taalreis met Activity International

Landen bezocht: