The outback - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Renske Gillissen - WaarBenJij.nu The outback - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Renske Gillissen - WaarBenJij.nu

The outback

Blijf op de hoogte en volg Renske

12 April 2014 | Australië, Brisbane

Hallo kiddies! Wie had zo snel alweer een update verwacht? Nee, ik ook niet. Maar terug in Australië, Brisbane om precies te zijn, na een geweldige reis door Nieuw-Zeeland, kon de realiteit van werken er bij mij nog niet helemaal in. Ik ging dus denken over 'goedkope' tripjes die ik kon doen, om mijn bijna laatste eurotjes op te maken. Na verschillende overwegingen leek een outbacktrip, mij het meest leuk (en handig) om nu te doen. Ben dus naar peterpans gegaan om te kijken voor wat tours er zijn en daar kwam ze (de vrouw die me hielp) met het idee kwam om van Darwin naar Adelaide te reizen. Ik had eerst alleen Alice Springs in gedachten als outback, maar Kakadu national park en de rit van Darwin naar Adelaide is ook outback. Dus ja, waarom niet naar Darwin vliegen, naar Kakadu en Litchfield en dan naar beneden reizen om Alice Springs en Uluru enzo te doen? Meteen een vlucht geboekt voor 2 dagen erna naar Darwin. Ik had een paar dagen in Darwin voor de tour dus heb beetje door de stad gelopen, wat klein is en niet heel veel te doen. De volgende dag naar een soort strandje geweest, wat ook meteen de enige plek in Darwin is waar je kan zwemmen, want overal zitten krokodillen. Volgende ochtend naar een markt geweest stukje uit de stad. Allemaal eten uit verschillende landen, smoothies, crêpes en nog veel meer lekkere dingen. Daarna van het weer genoten (het is is zo ontzettend warm maar ook zo verschillende klam (vochtig). Is wel weer even wennen na het koude (frisse) weer van Nieuw-Zeeland. Zondagochtend op tijd vertrokken met de tour. Daar zijn we eerst naar Litchfield gegaan, termite mounds bekeken (hele hoge), gezwommen in een soort centerparcs achtige pools die verbonden waren door watervallen, daarna voor lunch naar een ander meer met grote waterval waar we alleen niet mochten zwemmen omdat er krokodillen waren gezien. Als laatste naar een andere pool met waterval, waar het helaas heel druk was met allemaal jongeren die zaten de drinken, maar is wel allemaal heel mooi om te zien en super leuk om overal gewoon te kunnen zwemmen. 'S avonds mooie sunset gekeken en heel veel bliksem, super mooi. Daarna naar Kakadu national park, uitzicht over wetlands gekeken met allemaal lelies. Daarna aboriginal art op rotsen gekeken en omhoog geklommen op een rots/berg waar we echt een geweldige uitzicht hadden. 'S middags een 'cruise' over een rivier gedaan op zoek naar krokodillen. En ja hoor, wilde krokodillen gezien! Bizar dat die enorme soort dinosauriërs daar gewoon rondzwemmen. En dat mensen daar gewoon worden opgegeten. Dat ontzettende vochtige, warme weer is wel vermoeiend. In Nederland valt het dan nog heel erg mee vergeleken met dit, hier voelde het blijkbaar als bijna 42 graden, en dan was het nog niet eens zo'n heel warme dag. Volgende dag een wandeling naar weer een pool met waterval. Groot, prachtig en heerlijk verkoelend na zo'n wandeling. En zo geweldig dat ze dat gewoon allemaal in het 'wild' hebben. Toen weer teruglopen en verder naar een ander badje. Daar heerlijk gerelaxt voor we weer de bus in moesten om helemaal terug te rijden naar Darwin. 'S avonds uiteten geweest met 2 Nederlanders uit de groep, heerlijk Thais gegeten! Volgende ochtend op de bus gestapt naar Alice Springs. Tussen door ook weer gezwommen in extreem blauw, helder water. Onderweg gingen we van 'stad', naar bos en naar steeds kleinere bosjes. Ook bijna niemand op de wegen en lange tijd niets. 'S avonds verbleven we in Daly Waters, een van de oudste pubs van Australië, ergens in de middle of nowhere. Was een leuke plek. Volgende dag vroeg op want moesten nog 900 km tot aan Alice Springs. Onderweg bij Devil's Marbles gestopt, waar uit het niets allemaal enorm grote, ronde stenen liggen. Aangekomen in Alice Spings even rondgelopen maar zag en niet spectaculair uit. Dus maar de was gedaan en op tijd gaan slapen want de volgende dag was meteen weer tijd voor de volgende en laatste tour. Bleek dat we maar met 6 mensen waren. Dit was wel goed, want je kan alles sneller doen, dus meer doen. Onderweg naar de eerste stop, Kings Canyon, op een kameel gereden! Was echt leuk om eens te doen. Ook een Dingo geaaid. Schattig. Ik wist wel dat ze niet gemeen waren. Aangekomen bij Kings Canyon meteen de wandeling gedaan die we eigenlijk de volgende ochtend vroeg zouden doen, maar we nu tijd voor hadden en het was niet te warm. Omhoog gelopen en een rondje bovenlangs gemaakt en ook in de canyon was er een soort meertje waar we even hebben genoten van de rust wat echt super mooi was. Terug bij ons kamp een kampvuur gemaakt en marshmallows gegeten. Daarna de eerste keer slapen in een swag, een soort luxe slaapzak, waarin je dus buiten kan slapen. Eng als je aan alle enge beesten denkt die er kunnen zijn, maar zodra je erin ligt en je kijkt naar boven en je ziet die geweldige sterren, dan is de kans klein dat je aan de enge beesten denkt. En dan word je 's nachts wakker, heb je geen idee waar je bent maar zodra je je ogen opent en je ziet de sterren ben je meteen weer blij. Geweldige ervaring. Volgende dag tijd om naar hetgene te gaan, waarvoor je naar de outback ("Red Centre") gaat. The rock, Ayers Rock, oftewel, Uluru. Geweldig om te zien hoe uit het niets, in een totaal vlak landschap, zo'n enorm ding daar ligt. Een wandeling eromheen gedaan wat super mooi was. Daarna stukje er vandaan gereden om de zonsondergang te kijken. Was bewolkt, maar gelukkig wel heel gezellig. We hebben alleen niet echt buiten meer geslapen de dagen erna omdat er of regen was voorspelt of het regende. Dus hebben we maar op de eettafels gelegen die overdekt waren, ook heel leuk! Volgende dag vroeg op voor de sunrise! Pannenkoeken gebakken zodat we die mee konden nemen en konden eten terwijl we de daar waren. Helaas ook weer bewolkt, maar pannenkoeken met nutella maken alles goed. Daarna wilden we een wandeling maken over en door Kata Tjuta, helaas was het begonnen met regen onderweg daarheen, dus gekleed in vuilniszakken zijn we vertrokken. Helaas was de wandeng gesloten, waarschijnlijk omdat het allemaal rotsen zijn, die glad worden met regen en het niet vlak is. Dus een andere, korte wandeling gedaan, wat ook heel erg mooi was. Daarna terug gegaan naar het kamp waar we eigenlijk een poolparty zouden houden, maar daar was het een beetje te koud voor. Dus gezellige met hot chocolate gerelaxt tot we 's middags naar een aboriginal show gingen kijken in town. Was leuk om te zien en we mochten meedoen. Onze hele groep is het 'podium' op geweest om te dansen! Toen even naar the pub geweest, drankje gedaan en pool gespeeld om vervolgens spaghetti te eten met kangeroo. Ja ik heb kangeroo gegeten, ik wil er niet over nadenken. Heb ik ook nauwelijks gedaan, want wat zijn kangeroo's schattig. Onze tourguide, Ben, vond het wel heel erg leuk dat we het allemaal wilden proberen. 'S avonds aan de warme port gezeten. Ja, we hadden een Ierse man in onze groep dus we kwamen niet onder de alcohol uit. Volgende ochtend moesten we 4 uur op, want we moesten zo'n 10/11 uur rijden naar Coober Pedy, de stad van de opals. Een voordeel hiervan was dat we onderweg een geweldige zonsopgang hebben gezien! Ook zijn we de "grens" overgestoken van Northern Territory, naar South Australia. Ben aan het afstrepen in welke staten ik al geweest ben, 4 gehad, nog 3 te gaan. Onderweg hadden we af en toe een party bus, muziek hard aan en allemaal dansen. In Coober Pedy aangekomen naar een opal/mining museum geweest. Wat ook bijzonder is aan Coober Pedy, is dat mensen hun huizen letterlijk in de bergen maken. Ze maken de zijkant van een berg recht, vertikaal, voor een deur en ramen en graven dan naar binnen hoe ze het willen hebben. Dit is omdat het in de woestijn is, en dus heel warm. Zo hebben we geen airco nodig. Wel is het altijd stoffig, omdat dat altijd van de muren en plafond komt. Daarna naar een soort winkeltje met aboriginal art enzo geweest waar ze ook kangeroo's opvingen. Jep, kangeroo's voeren en aaien, ik ben dat absoluut nog niet zat. Ook had hij een baby. In een tas. Zoooo schattig. En ze kon nog niet echt lopen (of springen) dus ze stond te trillen op d'r spillepootjes en als ze soms probeerde te springen gebeurde er of bijna niets, of ze ging te hard. Geweldig, ik had d'r bijna meegenomen. Ze hadden er ook didgeridoo's, heb dus ook maar een poging gedaan om erop te spelen en de man die daar werkte zei dat ik het goed deed!! Yayyyy! Zou echt een echte willen hebben thuis, niet alleen omdat het cool is als je het kan spelen maar het is zo mooi om te zien! Daarna uiteten geweest met de groep, PIZZA!! Wat echt heerlijk was. En daarna naar een cave bar. Ja een bar onder de grond, super cool. Was dus een gezellige avond. Volgende dag naar de laatste stop. Onderweg reden we over een landingsbaan voor vliegtuigen, als je door een giftige slang gebeten zou worden, moet je daar heen en dan komen ze je ophalen. Je moet daar dus altijd kijken of er niet een vliegtuig aankomt om te landen. Daarna nog gestopt bij een heel groot Salt Lake, waar we boomerang hebben gegooid! De rest van de rit was chaotisch, dingen vergeten (bijvoorbeeld om te tanken en er zijn nauwelijks tankstations onderweg), dus hebben we er maar weer een partybus van gemaakt en dit na het eten in het kamp voortgezet. Een avond vol met dansen en zingen, wat wil je nog meer? Volgende dag gestopt bij een wijnproeverij, LOVELY. In Adelaide ingecheckt en uiteten geweest met de groep om vervolgens uit te gaan. Volgende dag wilde een meisje uit onze groep heel graag dimsum (soort chinese tapas) eten en omdat iedereen in onze groep van eten houdt, hebben we dat gedaan. Wat was dat lekker zeg! Daarna over markt gelopen waar ze een yoghurtkraampje hadden met allemaal verschillende dingen erdoor. Van mango raspberry of banaan caramel tot aan lemon cheesecake. Dit kon ik dus niet laten liggen. Daarna even door de stad gelopen, maar niet heel veel gezien. Hing wel een leuke sfeer maar er is volgens mij niet heel veel bijzonders te zien. Volgende ochtend was het weer tijd om terug te vliegen naar Brisbane. Nu is het echt over met de pret, bed is geregeld in Bundaberg, zondagmiddag stap ik op de trein en hopelijk duurt het niet al te lang voor ik weer fruit of groente kan plukken. Hopelijk kan ik in 48 dagen genoeg geld verdienen zodat ik als ik m'n second year visa heb, ik meteen weer verder kan reizen... Vooral de tour van Alice springs naar Adelaide is één van de meest geweldige dingen die ik heb gedaan en gezien. Het geweldige groepje die we hadden maakte het helemaal af!

'Travel is the only thing you buy, that makes you richer.'

• 12 April 2014 - 10:49

Caroline Nuijten:

Ochoch lieverdje wat beleef en zie je toch veel dingen!! Wat fijn dat je het nu ook weer naar je zin hebt gehad. Leuke mensen ontmoet, mooie dingen gezien en gedaan. Daar leer je veel van, veel meer en anders dan op school. Nu weer naar Bundaberg om te werken, dat hoort er ook bij.Hopelijk kan je snel aan het werk. Maar je zit weer bij Larissa in de buurt, dat is gezellig.We gaan zo nog even skypen, dan zie en hoor ik je weer even. Dat is altijd fijn maar ook moeilijk. Een beetje dubbel he?
    Heel veel succes moppie. Ik ben heel trots op en hou heel veel van je. Dikke knuffels xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 15 April 2014 - 11:30

Anouk:

Dag knappe avonturier. Het is niet te geloven wat je allemaal ziet. Wat je ziet beschrijf je als een plaatje, wat je eet kan zo van tumblr afkomen en de plaatsen waar je komt is als een dream come true. Je klinkt erg positief en alsof je het oprecht naar je zin hebt. Dat is erg fijn om te lezen. Het is niet gek dat je na al je reizen van afgelopen tijd weer moet werken. Maar voordat je het weet is dat ook weer voorbij. Ik hoop dat je snel werk vindt. Zet je er weer snel een leuk verhaal op? Dikke kus en ik denk aan je. Je zussie